annececchi.reismee.nl

20 juli

De eerste echte dag op het project.

Gisteravond vertelde onze 'moeder' dat we in de ochtend konden helpen met het wassen van de kinderen. Dus dat zijn we om 7u gaan doen. Ik droogde de kinderen af en Daphne smeerde een geel spulletje op ze (bodylotion?).

Daarna kregen we ontbijt. Hele dikke sneden brood met omelet en chocolademelk. Prima te doen.

Toen begon de grote 'wat moeten we doen' vraag. Ons eerst even teruggetrokken op onze kamer en daarna onze was gedaan. Wel leuk om te leren hoe ze dat hier doen. Daarna weer 'wat moeten we doen?' Want niemand had hulp nodig of zei ons iets te doen. We hebben aangegeven dat we graag iets gaan schilderen of bouwen, er liggen hier ook kans om dat te doen. Hoop echt dat we daar volgende week mee kunnen beginnen. Met de kinderen spelen is erg leuk maar ook erg vermoeiend. 60 kinderen die allemaal aan handen, benen, armen en haren zitten.

We hebben ook nog van alle kinderen de nagels gelakt, ook de jongens! Was in het begin een leuk idee maar ook hier werd het een geduw en getrek. Maar we hadden nu al 2 echte dingen gedaan!

Het was gewoon een moeizaam begin.

Het 2e deel van de dag was beter. We kregen een als lunch een bord vol met banaan, appel en ananas. Yeah ga toch geen scheurbuik krijgen! Weer een zieke minder.

Heb in de middag even het terrein verkend. Ze hebben best veel gebouwen op het terrein. 4 klaslokalen, 3 slaapzalen, een keuken, een eetzaal, een stalletje, wel 10 wc's ofz, een kantoortje en dan nog ons gebouwtje met 4 kamers een douche en een wc.

Er loopt hier ook een meisje rond met een grote wond op haar bovenlichaam. Heel zielig om te zien. Ze loopt er ook treurig bij sinds we zijn aangekomen. Vandaag leunde ze in de ochtend steeds tegen me aan. Heb geprobeerd met haar te praten me ze spreek als 1 van de weinige geen Engels. Ze smeren hier trouwens een witte poeder op wonden als geneesmiddel

Later die dag was ik alleen met haar en een jongetje in het kook gedeeldte. Daar begon ze eindelijk met lachen. Ook deelde ze met dat jongetje water uit een dopje (zie foto in groepsapp). Ze is echt een schatje! De rest van de dag heb ik haar leuk met de rest zien spelen.

Rond 5u konden we ons eindelijk nuttig maken! We mochten het zand in de openlucht keuken schoonmaken. Met een roe (ik denk dat dat een roe is?) hebben Daphne en ik alle keutels, papiertjes, as en takjes weggehaald.

Daarna mochten we zien hoe ons eten gemaakt werd, heel leuk om te zien. We mochten zelfs een beetje helpen en proeven. Er werd gebakken banaan en een groente-tomatenpuree-vis goedje gemaakt. Smaakte erg lekker! Wij eten trouwens apart van de rest. Vraag me niet waarom. Hierna zat onze dag er een beetje op.

Nog even onze tassen inpakken want morgen om 10u vertrekken we naar cape coast samen met Nienke, Jasmine en Martien. We blijven daar tot zondag want we willen ook nog naar een tropisch regenwoud park met allemaal hangbruggen. Cape coast is waar vroeger de slavenhandel plaats vond met allemaal forten enz. (We hebben de weekenden vrij)

Nu maar weer slapen want de wekker gaat weer 06:30, de kinderen worden niet vanzelf schoon!

Marco

Leuk verslag weer!
Je hebt talent om te schrijven.
Ook fijn om je gisteren gesproken te hebben.
Veel plezier met jullie excursies dit weekend!

Rina en Ries

Het is wel een heel andere cultuur dan jullie gewend zijn. Het bezoek aan Cape Coast is ook indrukwekkend, ik ben daar ook een paar jaar terug geweest (in Elmina). Altijd moeilijk je te verplaatsen in de situatie van die dagen. Er zijn goede gidsen ter plastse.
In Afrika houden ze niet zo van planningen maken, maar ze zullen volgende week zeker wel werk voor jullie hebben. Geniet nog even van de uitstapjes!

Kees-Jan

Gelukkig dat je geen scheurbuik krijgt, hahaha.
Goed bezig!!!

Gerrie

Zo Anne das weer een heel verhaal geworden!leuk!
En dat meisje...ja dat is echt verdrietig om te zien ..kan iemand(betrouwbaar!) niet vertalen als je met haar wil spreken??

Anne Cecchi

Dat zou inderdaad nog wel kunnen. Even kijken als we terug zijn!